Każdy właściciel firmy może w prosty sposób poprawić widoczność swojego biznesu w sieci. Jak to zrobić? Gdzie? Czy dam radę zrobić to sam(a)? Czy szukać wsparcia innych?
5 najpopularniejszych stron w polskim internecie to niezmiennie Google, Youtube, Facebook, Allegro i OLX. Nawet jeśli firma nie posiada własnej strony internetowej, można z powodzeniem pokazywać swoją ofertę szerokiemu gronu klientów korzystając właśnie z 5 wyżej wymienionych portali.
1. Wizytówka na mapie Google
To będzie jedno z najczęściej odwiedzanych miejsc w internecie, gdzie potencjalni klienci dowiedzą się o Twoich usługach lub produktach, sprawdzą godziny otwarcia, dane kontaktowe, trasę dojazdu, przeczytają opinie o Twojej firmie oraz obejrzą zdjęcia jej wnętrza i oferowanych przez Ciebie produktów.
Wizytówkę można łatwo stworzyć na Google Moja Firma i po jej weryfikacji będzie ona od razu widoczna na mapach Google. Wówczas należy zadbać o uzupełnienie informacji o firmie oraz regularne ich aktualizowanie, gdyż zależnie od okresów świątecznych mogą np. zmieniać się godziny otwarcia. Zdecydowanie warto zachęcić klientów do pozostawienia opinii oraz zainwestować w bardzo dobre zdjęcia i filmy. Podzielić je można na kilka kategorii: tradycyjne zdjęcia wnętrza, zdjęcia 360° tworzące wirtualny spacer, zdjęcia produktów, menu czy zdjęcia i filmy „zza kulis” pokazujące sposób przygotowania produktów.
Wirtualny spacer stworzony ze zdjęć panoramicznych 360° pozwala na przemieszczanie się krok po kroku na swoim ekranie i obejrzenie wnętrza firmy bez wychodzenia z domu. Dzięki temu możesz zbudować zaufanie klienta już na etapie poszukiwania przez niego produktów czy usług w internecie. Mama chętnie skorzysta z możliwości obejrzenia wnętrza przedszkola, do którego chce zapisać swojego dziecko bez konieczności zabierania go w podróż po mieście. Klient kawiarni czy restauracji chętniej zarezerwuje konkretny stolik jeśli będzie widział jego położenie w danym pomieszczeniu. Kierowca łatwiej trafi do Twojej firmy, jeśli zobaczy aktualny widok budynku z zewnątrz i zobaczy miejsca do parkowania. Wirtualny spacer wykonany w technologii Google Street View pozwala wszystko to pokazać:
Jak zamówić taką wycieczkę wirtualną po swojej firmie? Warto skontaktować się z fotografem rekomendowanym przez Google. Ja również posiadam licencję pozwalającą na wykonywanie tego rodzaju zdjęć i ich publikację na mapach Google.
2. Youtube
Youtube to druga po Google najpopularniejsza 'wyszukiwarka’ internetowa, a jej właścicielem jest również Google. Dzięki temu filmy publikowane na Youtube i opisane trafnymi słowami kluczowymi mogą pojawić się wśród wyników wyszukiwania Google. Wywiad z właścicielem, pracownicy przygotowujący produkty czy ciekawostki dotyczące działalności firmy to przykłady tematów na krótkie filmiki.
3. Facebook
Założyć stronę firmową na Facebooku może każdy. Nic ona nie kosztuje, podobnie jak wizytówka na mapie Google. Ten kanał pozwala na bliższy kontakt z klientem i wymaga większej regularności jeśli chodzi o dodawanie nowych treści na stronie firmowej. Zbierane tam recenzje i polecenia są również bardzo istotne i mogą w znaczący sposób zwiększyć liczbę klientów. Warto wykorzystać takie typy postów jak „wydarzenie”, „transmisja na żywo” czy „ankieta” oraz organizować konkursy, aby zdobyć zaangażowanie swoich odbiorców. Aby zadbać o szerokie zasięgi, należy unikać postów zawierających sam tekst. Dobre zdjęcia, filmy, śmieszne grafiki, emotikony i hashtagi poprawią zasięgi Twoich postów.
4. Allegro i OLX
Zdjęcia i opis produktu to 2 kluczowe sprawy. Zdjęcia wykonane komórką przy niewłaściwym oświetleniu oraz opis skopiowany z innej strony mogą okazać się niewystarczające. Aby podkreślić atuty oferowanego produktu, należy poświęcić procesowi dodawania wpisu na takim portalu nieco więcej czasu. Wówczas można będzie liczyć na większe zainteresowanie odbiorców.
Oba portale zakupowe posiadają dedykowane aplikacje mobilne. Dzięki nim korzystając ze swojego telefonu możesz szybko stworzyć ogłoszenia, zamieścić je w odpowiedniej kategorii i odpowiadać na przychodzące wiadomości.
5. Własna strona internetowa
O niej nie wspomniałem na samym początku, choć wydaje się oczywistą wizytówką własnej firmy. Są branże, w których jest 'obowiązkowa’, a w niektórych mniej konieczna, jeśli do promowania swoich usług i produktów wystarczają portale wspomniane wyżej. Na co warto uważać zabierając się za własną stronę internetową będzie tematem jednego z kolejnych artykułów.